Автобуси на сонячних батареях: FlixBus запустив міжнародні рейси

Автобус на сонячних батареях
Автобуси на сонячних батареях: FlixBus запустив міжнародні рейси

Стрімке підвищення продуктивності фотоелектричних панелей призвело до початку їх використання на транспортних засобах. Крім приватних автомобілів, фотовольтаїкоюсьогодні комплектуються автобуси. До останнього часу генерована батареями енергія надходилалише на забезпечення роботи допоміжних внутрішніх систем – кондиціонування, опалення, зарядки електронних пристроїв та ін. Однак за останні кілька років на дорогах багатьох країн світу з’явилися і повноцінні електробуси.

«Зелений» перевізник FLIXBUS і його автобуси

Однією з найвідоміших на європейському ринку міжміських перевезень є компанія FlixBus. У 2018 році вона запустила електричні автобуси на кількохвнутрішніх французьких, американських та німецькихмаршрутах. Вже на початку 2020 року автобусний лоукострозпочав масові перевезення між Німеччиною та Сполученим Королівством. Зупинки відбуваються в містах:

  • Дортмунд (ФРН);
  • Ейндховен (Нідерланди);
  • Антверпен та Брюгге (Бельгія);
  • Кале (Франція);
  • Лондон (Велика Британія).

В якості транспортних засобів використовуються модифіковані двоповерхові автобуси класу «люкс» FUTURA FDD2, які виготовляє голландський автогігант VDL. Розміри сонячних панелей, встановлених на даху автобуса, перевищують 12 кв. метрів, а їх товщина настільки мала, що не створює додаткового аеродинамічного опору. FUTURA FDD2 є гібридним, оскільки потужності міні СЕС від FlixBus поки недостатньо для повного переходу на електродвигун на тривалі рейси.

В електричну частину системи входять:

  • геліо панелі;
  • інвертор перетворення постійного струму в змінний;
  • контролер зарядки;
  • акумуляторні батареї;
  • кабельна «розводка» на двигун, системи кондиціонування, опалення, пристрої мультимедіа та зарядки електроніки, а також інше бортове обладнання.

Крім використання електрики для забезпечення комфорту пасажирів, генерація фотовольтаїки дозволяє довести середню економію класичного вуглеводневого палива майже до 2 літрів на 100 км. Завдяки цьому компанія зменшила викиди CO2 в атмосферу приблизно на 6%.

Гарантійний термін служби тонкоплівкових сонячних панелей на автобусах FlixBus становить не менше 25 років. У перспективі компанія планує збільшити загальну продуктивність фотоелектричної системи, чому має посприяти укладення договору про співпрацю з англійською фірмою Trailar. Спеціалізація британців– розробка тонкоплівкових сонячних модулів для потреб автомобільних вантажних перевезень.

На сьогодні частота курсування за маршрутом складає два рази на тиждень, з другого кварталу 2020рокукількість рейсів планують збільшити вдвічі.

Примітка: інноваційний перевізник FlixBus відомий також гібридними сонячно-водневими автобусами, де роль накопичувача енергії відіграє симбіоз звичайної АКБ та паливних елементів на основі водню.

Перші електробуси інших країн

Ідея електричних автобусів не нова, у світлий час доби їх давно експлуатують на внутрішніх маршрутах багато країн світу.

  1. Австралія

Першим у світі серійним електробусом на сонячній енергії вважається австралійський проект Tindo. В одному з найбільших міст континенту, Аделаїді, цей вид транспорту курсує з 2007 року. Електромотор живиться від акумуляторів великої місткості, але на самому даху сонячних батарей немає. Зарядка АКБ здійснюється перед виходом на лінію від зовнішньої потужної СЕС на околиці міста.

Місткість автобуса – 40 місць, включаючи 25 сидячих. Початковою точкою маршруту є Північна Аделаїда, кінцевою – діловий центр Сіті. За ініціативою місцевої влади проїзд в електробусах повністю безкоштовний.

  1. Австрія

Австрійці відкрили перший маршрут електробусів чотирма роками пізніше, восени 2011, в містечку Перхтольдсдорф. Невеликий ККД панелей того часу не дозволив зробити транспортний засіб повністю автономним, але частину електроенергії модулі на даху таки забезпечують.

Ці автобуси здійснюють регулярні рейси до нашого часу і мають великий попит серед місцевих мешканців.

  1. КНР

Піднебесна запустила перший гібридний електробус на 100 місць у 2012 році. Проект реалізували в містечку Цидзикар. Велика площа панелей тамісткі літій-іонні акумулятори забезпечували до 35% необхідної енергії – в межах 600-700 Вт на кілометр.

З того часу пройшло всього 8 років, і сьогодні Китай вважається світовим лідером з впровадження сучасних транспортних технологій за всіма показниками. Останнім досягненням став запуск електричних автобусів ART (Autonomous Rail Rapid Transit), котрі здатні «зчитувати» своє позиціонування за допомогою спеціальної розмітки на дорозі.

Як і перший у світі австралійський Tindo, китайський ART заряджає акумулятори енергією, отриманою від сонячних батарей найближчої СЕС. Але повна зарядка його АКБ триває всього за 10 хвилин, цього вистачає на 25 км шляху за швидкості 70 км/год.

  1. США

Серійні моделі електробусів компанії Hot Springs Transit, LLC вийшли на дороги Нью-Мексико у 2015 році. Потужність панелей, розміщених на даху, становила 2 кВт, а середньодобова кількість пасажирів – 6100 чоловік.

Зараз компанія експлуатує свої екологічно чисті автобуси в 19 містах штату. Середнявартість квитка становить $ 1-3, в залежності від відстані.

  1. Великобританія

Британці почали впроваджувати подібні проекти пізніше, лише з весни 2017 року. Для великого промислового центру Брайтона був проведений конкурс. З шести варіантів стартапів перемогу здобув спільний проект компаній The Big Lemon і Brighton Energy Coop.

Після отримання фінансування, в Брайтоні була збудована мережа проміжних зарядних станцій, для яких критерії вибору сонячних батарей визначала максимальна продуктивність. Загалом пункти зарядки отримали 120 панелей на 30 кВт. Цього виявилося достатньо, щоб запустити52 електробусипо найбільш забрудненим районам міста.

  1. Уганда

Найбільш «несподіваною» країною, де можна зустріти рейсові електробуси, називають африканську Уганду. Розробка компанії Kiira Motors здатна проїхати на одній зарядці до 80 км, перевозячи в салоні 35 чоловік.

Тонкоплівкові батареї та електробуси

Весь електричний транспорт комплектується виключно легкими та тонкими батареями – це необхідно для збереження аеродинаміки транспортних засобів. Одним з різновидів такої фотовольтаїки є гібридні напівтверді плівки на базі телуриду кадмію (CdTe) компанії First Solar (США).

В Україні продукцію американського «сонячного гіганта» реалізує фірма Green Tech Trade. На електричні автобуси вона поки не встановлювалася, але активно використовується в проектах середньої смуги центральних областей країни – наприклад, на СЕС «Могутнє». Замовити обладнання та (або)монтаж станції Ви можете за телефонами або на відповідному розділі нашого сайту.

Будівництво сонячних
електростанцій "під ключ"

Готові інвестиційні проекти